Training: “Preken: de kunst van het weglaten.”

Een van de dingen die ik van mijn leerlingen, in het voortgezet onderwijs, hoor is dat ze het moeilijk vinden om de preken in de kerkdiensten te volgen. De oorzaak heeft volgens de leerlingen niets te maken met de diepe geestelijke inhoud van de preek, maar met de keuze van de woorden van de voorganger. Een opmerking die ik regelmatig hoor is: “Na drie regels had ik al vijf keer een woordenboek nodig gehad.”  Dit heeft tot gevolg gehad dat ik, in de spreekbeurten en lessen die ik geef, gefocust ben op het aanpassen van je toespraak op de doelgroep die voor je zit. Niet in de eerste plaats theologisch, maar juist taalkundig. Theologen hebben vaak de neiging om op een veel te hoog taalniveau  te spreken. Wij, als theologen, realiseren ons vaak niet dat het taalniveau van het overgrote deel van onze toehoorders niet hoger is dan het eind van het VMBO. In de training willen we samen nadenken over aanpassen van onze toespraak aan de doelgroep. Mijn jarenlange ervaring als voorganger en docent in het voortgezet onderwijs zullen je helpen om te werken aan een toegankelijke toespraak.

Preken is de kunst van het weglaten.